سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 101
کل بازدید : 459220
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه


نوسانات دلار و جو روانی حاکم بر بازار، تقاضای سرمایه‌ای برای آهن را افزایش داده است. نزدیک شدن به پایان سال و ترس از عقب ماندن از تورم، تقاضای واقعی برای آهن را نیز نسبتا  بالا برده است. همچنین محدودیت‌های بارگیری زمستانه و قطعی گاز به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده است. تداوم التهاب در بازار آهن می‌تواند به رکود در صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته و افزایش تورم منجر شود...

افزایش نرخ آهن روز سه شنبه نیز به پشتوانه افزایش قیمت دلار همچنان تداوم داشت؛ مضاف بر این قطعی گاز برخی واحدهای تولیدی و کمبود مواد اولیه آتش افزایش افسارگسیخته قیمت اهن الات را شعله‌ورتر کرد.

گفتنی است روز گذشته قیمت دلار در کانال 58 هزار تومان نوسانات افزایشی داشت به طوری که در پایان روز کانال 59 هزار تومانی را هم لمس کرد.

بازار میلگرد همچنان با افزایش جسته و گریخته همراه بود به طوری که اکثر کارخانه‌ها با افزایش 50 تا 600 تومانی قیمت میلگرد همراه بودند، در حالی که برخی دیگر ثبات قیمت را حفظ کردند.

قیمت میلگرد میانه حدود 700 تومان افزایش داشت و هر کیلوا ز آن 26 هزار تومان به فروش رسید. قیمت میلگرد نیشابور نیز به 25.510 تومان رسید. قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در سایزهای استاندارد نیز 25.800 تومان اعلام شد. گفتنی است طبق گزارش‌ها به دلیل کمبود انرژی تولید میلگرد در برخی  کارخانه‌ها با محدودیت سایز مواجه شده است.

ثبات قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها حاکم بود، به جز قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان که در برخی سایزها 20 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت اعمال کرد. قیمت تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان بنگاه تهران در هر شاخه با افزایش چشمگیر 100 تا 150 هزار تومانی عرضه شد، برخی سایز‌های پرمصرف تیرآهن 16 و 18 هم در هر شاخه 50 تومان افزایش داشت.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 600 تومان افزایش قیمت داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش 800 تومانی عرضه شد.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند و در برخی مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی، لوله صنعتی سبک و نیز تقریبا دراکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت نبشی ناب تبریز و  قیمت نبشی نستا 100 تا 500 تومان افزایش داشت.

علل افزایش قیمت آهن آلات

بازار آهن بار دیگر تحت تاثیر نوسانات دلار قرار گرفته و شاهد افزایش قیمت‌ روز آهن آلات در اکثر زیرمجموعه‌های بازار داخلی هستیم.

  • افزایش قیمت دلار به 58 هزار تومان و قرار گرفتن در مرز 59 هزار تومان در بازار آزاد، جو روانی سنگینی را بر بازار آهن حاکم کرده است. این امر باعث شده تا تقاضای سرمایه‌ای برای میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی تا حدودی افزایش یابد اما با توجه به عدم نقدینگی و سرما و برودت هوا تقاضای مصرفی رونق چندانی نداشته است.
  • علاوه‌بر این نزدیک شدن به پایان سال و ترس از عقب ماندن از تورم، تقاضای واقعی برای آهن را نیز افزایش داده است. بسیاری از خریداران برای حفظ ارزش پول خود، اقدام به خرید آهن می‌کنند.
  • همچنین برخی از شرکت‌های بزرگ فولادی، به دلیل محدودیت‌های بارگیری زمستانه، با کمبود عرضه مواجه شده‌اند. این موضوع نیز به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده است.

برخی از شرکت‌های بخش خصوصی، از فرصت ایجاد شده در بازار استفاده کرده و قیمت محصولات خود را بیش از حد واقعی افزایش داده‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:قیمت آهن؛ حباب با واقعیت؟

تنها راه حل برای آرامش بازار آهن، کنترل قیمت دلار است. اگر دولت بتواند قیمت دلار را در بازار آزاد مهار کند، احتمالا شاهد فروکش کردن تقاضای سرمایه‌ای و واقعی در بازار آهن و اصلاح قیمت روز میلگرد و آهن خواهیم بود.

تداوم التهاب در بازار آهن می‌تواند به رکود در صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته منجر شود؛ همچنین، افزایش قیمت آهن هزینه‌های تولید را در بسیاری از بخش‌ها افزایش خواهد داد و به تورم دامن خواهد زد.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ